fbpx

Zo verbeterde A.Vogel de werkdruk

In gesprek met Edwin Dijkstra

“Binnen een week of vijf hadden we de eerste storing al te pakken”

We spraken met Edwin Dijkstra van A.Vogel

We hielpen A.Vogel met het digitaliseren van hun bedrijfsproces. Inmiddels maken zij een digitale oplossing. Een flinke verandering, met ook een flinke impact. Met Edwin bespreken we hoe de implementatie is gegaan en welke verschillen hij merkt, vooral in de motivatie op de werkvloer.

A.Vogel

Van papier naar digitaal

A.Vogel staat bekend om haar middelen voor natuurlijk gezond leven. In de fabriek worden de middelen verpakt. Het bedrijf kwam in contact met Motivate nadat de bedrijfsleiders merkten dat de normen onder druk kwamen te liggen. Edwin vertelt: “Wat je dan krijgt is dat iedereen wat begint te roepen. Er worden allerlei oorzaken genoemd, zowel door mensen van de productie als managers. Maar waar zit dan het echte probleem? Daar kwamen we steeds niet achter.” Op dat moment zijn we gestart met een pilot, met één vullijn. Zo konden we de applicatie klantspecifiek maken en vullen met historie.

“Vanaf dat moment gebruikten we digitale storingslijsten. Dat was iets wat we eerder op papier deden”, vertelt Edwin. Hij legt uit hoe de software bij hun werkt: “De doosjes komen op de band voorbij. Als er niks voorbij komt, dan detecteert het systeem en stilstand. Er volgt een pop-up, waar medewerkers een reden aan kunnen hangen. Vervolgens gaat het proces weer verder.” Op deze manier bouw je een hele historie op in de applicatie.

Wat mochten wij voor A.Vogel doen?

Resultaten

Oplossing

Werkwijze

“We merken echt dat onze medewerkers meer gemotiveerd zijn. Een goed voorbeeld daarvan is dat ze extra hard hun best doen als ze op de schermen zien dat ze een nieuw record kunnen halen.”

Voor de medewerkers

Tijdswinst en productiewinst

De digitale werkwijze helpt A.Vogel aan tijdswinst en productiewinst, maar het is vooral fijn dat het werk leuker wordt voor de operators. “We merken echt dat onze medewerkers meer gemotiveerd zijn. Een goed voorbeeld daarvan is dat ze extra hard hun best doen als ze op de schermen zien dat ze een nieuw record kunnen halen.” Medewerkers geven ook aan het fijn te vinden om te weten waar de storingen vandaan komen en wat de impact ervan is. Dat maakt de noodzaak om op zoek te gaan naar een oplossing veel duidelijker.

Haalbare doelen stellen

Edwin legt nog een ander voordeel uit voor de medewerkers: “We kunnen door de geschiedenis ook zien dat sommige normen niet echt haalbaar zijn. Deze stellen we dan bij, zodat de operators niet steeds richting een onrealistisch doel werken. Dat is beter voor de werkdruk.”

Real-time inzicht en historie opbouwen

Eenvoudig en snel schakelen

Doordat stilstanden zo duidelijk gemarkeerd werden, kwam de eerste storing al snel boven water. “Het was eigenlijk iets simpels, wat makkelijk op te lossen was. Maar het probleem werd algemeen geaccepteerd door operators, omdat ze dachten dat het simpelweg niet anders kon. Dat maakt dat zo’n storing blijft hangen, terwijl de technische mensen het gewoon kunnen verhelpen als ze ervan weten.”

Real-time inzicht

Als ander voordeel noemt Edwin het hebben van real-time inzicht. Je ziet bijvoorbeeld dat sommige batches op 120% of juist op 70% draaien ten opzichte van de norm. Monteurs zoeken direct uit waar dit aan ligt en daardoor kan het probleem eerder voorkomen worden in de toekomst. “Ook is het handig als er aan de lijn gesleuteld moet worden, want dat kun je dan doen op het moment dat de lijn stilstaat. Dat kun je allemaal gewoon precies zien”, legt Edwin uit.

Inzichtelijke rapporten

De historie die wordt opgebouwd, helpt niet alleen bij het detecteren van storingen. A.Vogel gebruikt de data namelijk ook bij het kiezen van welke grondstoffen ze inkopen. “Ook de grondstof kan zorgen voor stilstanden. Met de rapporten kunnen we richting de afdeling inkoop onze argumenten verdedigen. Zonder die informatie is het lastig om te laten zien dat een grondstof een stilstand veroorzaakt.”

Implementatie

Van volledig papier naar digitaal gaan, dat doe je niet zomaar. Ook bij A.Vogel was de implementatie een uitdaging, laat Edwin weten. “Op voorhand vroegen de medewerkers zich af wat hen te wachten stond. Ze moeten nu bijvoorbeeld elke stilstand verklaren, dat vraagt wel iets. Als manager is het dan belangrijk om te focussen op wat het oplevert. Het helpt dan als je binnen een maand of twee al successen boekt, want dan wordt de verandering makkelijker geaccepteerd. Mijn belangrijkste tip: betrek de medewerkers goed bij de opstart. Uiteraard verschilt het van persoon tot persoon of ze affiniteit hebben met technologie. Zijn er mensen die er wat meer moeite mee hebben? Geef het iets meer tijd en de juiste begeleiding, dan komt het vanzelf wel goed.”

Edwin zegt dat ze ook nu nog hun best doen om medewerkers te begeleiden in de nieuwe werkwijze. “We vragen regelmatig of ze nog informatie missen of welke dingen ze zelf interessant vinden om te zien. Die kunnen we dan toevoegen aan de applicatie.”

“Met de rapporten kunnen we richting de afdeling inkoop onze argumenten verdedigen. Zonder die informatie is het lastig om te laten zien dat een grondstof een stilstand veroorzaakt.”

Samenwerking

Over de samenwerking met Motivate is Edwin tevreden: “Er was een korte lijn met Frits en in de beginfase was hij hier elke week een paar uur aanwezig om alles in goede banen te leiden. Inmiddels hoeft dat niet meer wekelijks, maar ik kan Motivate nog steeds makkelijk bereiken. Er wordt meestal direct gereageerd.”

“Er was een korte lijn met Frits en in de beginfase was hij hier elke week een paar uur aanwezig om alles in goede banen te leiden.

Klaar voor een betere manier van werken?

Een digitale oplossing werkt dus goed voor A.Vogel. Ben jij daar ook naar op zoek? Wij denken graag met je mee!