fbpx

De tip van FeedValid: geef het vertrouwen aan operators om zélf de kar te trekken

In gesprek met Marcel van Pelt

“Onze operators vonden data in het begin een beetje eng,” vertelt Marcel van Pelt, Operations Manager bij FeedValid. “Maar nu zie ik ze elke dag groeien in hun eigenaarschap over het proces. Dat is voor mij het mooiste resultaat van onze samenwerking met Motivate.”

FeedValid verwerkt grondstoffen voor de petfood- en bioproductiesector. Marcel is verantwoordelijk voor de plant, het personeel, de productie en de lokale logistiek, én hij houdt zich bezig met projecten en de technische dienst. Toen het bedrijf het prestatiemanagement met Motivate invoerde, merkte hij direct verschil.

In dit klantverhaal lees je hoe Marcel samen met zijn team het proces stap voor stap heeft verbeterd, welke uitdagingen ze tegenkwamen bij de implementatie en vooral: hoe de betrokkenheid en het eigenaarschap van de operators zijn gegroeid.

Van data naar daadkracht

 “Voorheen hadden we dagstarts, maar we hadden nog geen goed inzicht in wat er daadwerkelijk gebeurde op de vloer,” legt Marcel uit. “Met Motivate hebben we schermen neergezet waarop realtime PowerBI-data draait. Nu kunnen zowel het management als de operators zien hoe de processen lopen, en kunnen we direct bijsturen als dat nodig is.”

Implementatie met korte lijnen
Marcel kwam halverwege het traject binnen, maar pakte de samenwerking met Motivate makkelijk op: “Problemen werden altijd snel opgelost en Emma sloot perfect aan bij onze operators. Ze heeft echt de brug geslagen tussen ons team en de Motivate-oplossing.”

Toch brengen veranderingen altijd weerstand met zich mee. “In het begin dachten mensen dat ze gecontroleerd werden,” vertelt Marcel. “We hebben steeds benadrukt: we willen het proces controleren, niet de mensen. Gaandeweg zagen de operators dat dit ook voor hen voordelen heeft. Ze kunnen nu veel beter aangeven waar ze hulp nodig hebben.”

Kleine successen vierden ze samen. “Er waren verstoringen die al langer sluimerden, die konden we binnen 24 uur oplossen. En dan hebben we dat samen gevierd, met het team dat het probleem had aangekaart. Dat geeft eigenaarschap en vertrouwen. Af en toe taart regelen kan heel wat doen met de motivatie en betrokkenheid”, zegt Marcel met een knipoog. 

Wat mochten wij voor FeedValid doen?

Resultaten

Oplossing

Werkwijze

“Als je draagkracht wil zien bij de operators, dan moet je hen ook het vertrouwen geven om dingen zelf op te pakken.”

Leren loslaten

Iets anders wat belangrijk is volgens Marcel, is dat het management de controle los durft te laten. “Als je draagkracht wil zien bij de operators, dan moet je hen ook het vertrouwen geven om dingen zelf op te pakken. Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan door de kartrekker toe te voegen aan een appgroepje met Frits en Emma. Met een duidelijke boodschap: het is jullie proces, jullie zijn de eigenaar. De operators mochten dus contact zoeken met Motivate, zonder tussenkomst van het management. Als mensen die verantwoording kunnen dragen, dan moet je dat toelaten.”

Impact op medewerkers en prestaties

Het effect is duidelijk: “Het eigenaarschap van de operators is gegroeid. De dagstart is professioneler geworden en iedereen kan elk uur zien hoe het proces ervoor staat. Als er iets misgaat, kunnen ze direct bijsturen. Daardoor verbeteren niet alleen de prestaties van de processen, maar ook de houding van onze mensen.”

IMG_4448

Tips van Marcel

Deze tips wil Marcel graag meegeven aan anderen die beginnen met digitalisering:

  • Vier kleine successen: elk probleem dat opgelost wordt, hoe klein ook, versterkt eigenaarschap en motivatie. Vier het bijvoorbeeld met een stukje taart, samen met de mensen die het probleem hebben aangedragen of opgelost.

  • Geef vertrouwen en verantwoordelijkheid: operators zijn proceseigenaar; management ondersteunt en begeleidt, maar grijpt pas in als het echt nodig is.

  • Blijf communiceren: blijf uitleggen waarom het systeem er is, en geef terugkoppeling over de acties die zijn uitgevoerd op basis van hun input.

“Niet alleen de prestaties van de processen verbeteren, maar ook de houding van onze mensen.”

Klaar voor een betere manier van werken?

Een digitale oplossing werkt dus goed voor EuroMouldings. Ben jij daar ook naar op zoek? Wij denken graag met je mee!