fbpx

Hoe Struik Foods meer werkplezier creëerde

In gesprek met Yves Carpentier

‘Op ons hoogtepunt hebben we zelfs een record van 80% OEE gehaald. Met dezelfde mensen en dezelfde machines! Dat had ik van tevoren nooit kunnen bedenken.’

We spraken met Yves Carpentier.

Yves is Teamleader bij Chillfis (onderdeel van Struik foods Europe). We vroegen hem het hemd van het lijf over zijn werk en zijn ervaring met Motivate.

Chillfis is een onderdeel van Struik Foods Europe en produceert kant en klare maaltijden voor verschillende supermarkten in de Benelux.

“We merken dat de medewerkers nu meer werkplezier hebben, met name als het goed gaat. We zien ook een productiestijging.”

De uitdaging van Chillfis: binnen 5 maanden 65+% OEE

De opdracht vanuit Chillfis was het verbeteren van de OEE. Binnen een beperkte tijd, want er was een deadline voor een flinke OEE stijging. De huidige situatie was gemiddeld 40% en deze moest naar 60%. Yves: ‘Motivate ging meteen aan de slag. Frits is in maart op gesprek geweest en in augustus werd al de 65+% gehaald. Een fantastisch resultaat natuurlijk! We werden geadviseerd over hoe de verbetering van de OEE plaats zou kunnen vinden, maar ook wat er precies visueel gemaakt moest worden en hoe Motivate dat zou kunnen doen. Ook de implementatie en de bijsturing werden daarbij niet vergeten. Frits heeft ons echt met alles geholpen.’

Hoe vond je het om te werken met de Motivate OEE oplossing?

‘We konden meteen met de oplossing van Motivate aan de slag aangezien jullie de flightcase voorstelde (een koffer met daarin alle benodigde hardware en software om dezelfde dag nog te beginnen met meten en visualiseren). Voor de collega’s op de werkvloer was de tool in één oogopslag duidelijk. Het is eigenlijk heel simpel. Wanneer men in de ochtend begint met werken, ziet iedereen precies hoeveel stuks ze op een dag moeten doen en waar ze ergens in dat proces zitten. Hoe dichterbij je bij je doel komt, hoe groener het wordt. En iedereen wil naar het groen toewerken. Dat motiveert! Hiermee heeft Motivate de verbetering van de OEE echt een boost gegeven.’

Hoe leefde de verandering op de werkvloer?

‘Dat was leuk om te zien’, zegt Yves. ‘Je zag dat het mensen meteen motiveert. Het is natuurlijk ook erg tastbaar. Voorheen hadden ze geen idee hoeveel stuks er al gedaan waren en wat er nog moest gebeuren. Raar eigenlijk dat dit inzicht er niet was, want dat zorgt er natuurlijk voor dat je precies weet wat je nog moet doen. En dat is voor iedereen fijn! Voor de mensen op de werkvloer was is het daarom echt een verrijking, maar ook wordt de productie erdoor naar een hoger niveau getild. Storingen en stilstanden werden voorheen bijvoorbeeld enkel op papier geregistreerd waardoor het mogelijk werd om écht op een ander niveau naar onze productie te kijken.’

Wat mochten wij voor Struik Foods Europe doen?

Resultaten

Oplossing

Werkwijze

‘De tool van Motivate heeft het niveau van onze productie echt omhoog gehaald.’

Successen moet je vieren, dat vinden ze ook bij Struik Foods

‘Successen worden altijd goed gedeeld binnen het bedrijf. Ik denk dat het belangrijk is om mensen te betrekken en te motiveren. Steeds wanneer er een record gehaald wordt krijgt iedereen iets lekkers. Soms is dit een broodje, soms een gebakje, maar mensen zijn er altijd blij mee. Ze hebben er ook hard voor gewerkt, dus het is dik verdiend en dat eet toch net wat lekkerder.’

Yves, wat vind je nou het meest typerende aan Motivate?

‘Motivate is een bedrijf dat heel erg ‘to the point’ en resultaatgericht is. Maar wel altijd op een menselijke manier. En dat is een goede combinatie, want iedereen wil betere resultaten halen. Maar wat wil je nog meer als je personeel er ook nog eens blijer van wordt?’

Hoe ben je met Motivate in aanraking gekomen?

‘De resultaten bleven al een tijdje achter bij Chillfis, daarom is er een jaar geleden een Plant Manager in dienst gekomen. Zijn taak was om de OEE (Overall Equipment Effectiveness, dit is de effectiviteit van een machine uitgedrukt in een percentage) te verbeteren. Deze moest in iets meer dan een half jaar stijgen naar maar liefst 60%, aan de slag dus! De nieuwe Plant Manager leerde Frits na zijn eerste maand bij Chillfis kennen en vanaf het moment dat hij op gesprek geweest is heeft het project een enorme vlucht genomen.’

‘Het motiveert mij als ik de productie kan verbeteren en echt naar een hoger niveau kan tillen. Ik kan wel zeggen dat deze opdracht meer dan geslaagd is. Helaas is het avontuur van chillfis afgelopen, maar dat heeft zeker niet aan de inspanning van Motivate gelegen. Ik ga binnenkort een nieuw avontuur aan en dan denk ik zeker weer aan Frits!’

Klaar voor een betere manier van werken?

Een digitale oplossing werkt dus goed voor Struik foods. Ben jij daar ook naar op zoek? Wij denken graag met je mee!