fbpx

Haalbare doelen stellen, zo doe je dat

Gezamenlijke doelen stellen draagt bij aan een gezamenlijk en beter resultaat. 80% van de werknemers kan zich echter niet vinden in de gestelde doelen door de onderneming. Dit komt omdat de doelen vaak verkeerd gesteld worden en onvoldoende worden door vertaald richting de verschillende afdelingen, teams en het individu. Er wordt te weinig rekening gehouden met de purpose: de zingeving en waarom je iets doet. Daarom vertellen we je een aantal kenmerken van het stellen van goede doelen.

Wil je meer video’s zoals deze ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en ontvang onze 10 video’s gratis!

Benoem resultaten, geen taken

Raak niet verzeild in taken, maar zorg ervoor dat je resultaten blijft definiëren. Stel dat je 1,5% van de werktijd besteedt aan het opstellen van orders of het verwerken van een productaanvraag en je dit wilt laten stijgen met 2%, wat betekent dat dan precies? Het resultaat is 2% meer gerealiseerd. Als je zou kijken naar taken, dan zou je veel meer onderzoeken waar die 2% vandaan komt. Dit is geen resultaat, maar een taak. Zorg ervoor dat je hier niet teveel verzeild in raakt.

Stel doelen SMART en houd de focus

SMART, dit principe kennen de meeste mensen wel, maar soms komt het een beetje cliché over. Toch is het een goede toetsingsmethode om te achterhalen of het gestelde doel haalbaar is. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Kun je deze principes tegen het gestelde doel aanleggen? Dan heb je een doel goed gesteld. Daarnaast is het belangrijk om de focus vast te houden en keuzes te durven maken. Durf een doel en maximaal 2 á 3 subdoelen te definiëren om het hoofddoel te kunnen bereiken.

Zorg voor commitment met regelmatige updates

Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat je als bedrijf een bepaald doel hebt en dat je dat op een bepaalde manier wilt realiseren, maar de kans van slagen is zeer klein als het doel niet terugvertaald wordt naar de werknemers. Commitment is hierin erg belangrijk. Het team moet zich in deze doelen kunnen vinden en zich hier verantwoordelijk voor voelen. Dat zorgt voor commitment en tevens voor een goede motivatie. Om dit te stimuleren kun je updates over de doelen geven door deze tussentijds terug te koppelen. Door tussentijds de vorderingen te bespreken kun je leren van het proces en waken over de uiteindelijk te behalen doelstelling. Zo blijft het doel in lijn met succes.

Doelen positief en ambitieus stellen

Focus op dingen die goed gaan. Als een bedrijf zich focust op 20% minder fouten, dan heeft dit een negatieve lading waar niemand iets van kan leren en waar niemand een succes over kan vieren. Positivisme draagt bij aan een betere motivatie en een beter gezamenlijk resultaat. Onthoud wel dat doelen ambitieus zijn. Zorg dat je de lat niet te hoog legt, want dan gaan mensen alleen sneller werken. Dit is nog steeds even inefficiënt Leg de lat daarom dusdanig neer dat de werknemers anders gaan werken. Op die manier kun je de werkwijze aanpassen, innovatiever werken en beter worden.

Stel goede doelen voor jouw onderneming

Stel jij al goede doelen? En liggen deze wel in lijn met succes? Als je twijfelt over je doelen, moeite hebt met het formuleren van goede doelstellingen of hier gewoon eens over wilt sparren, neem dan gerust contact met ons op. We sparren en denken graag met je mee.

Wil je meer video’s zoals deze ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en ontvang onze 10 video’s gratis!

Schrijf je nu in en ontvang

  • 10 gratis video’s
  • direct de eerste video
  • praktische tips
  • ondersteuning per mail

Inschrijven

Laat je gegevens achter en ontvang