fbpx

Prestatie-indicatoren: hoe zit dat precies?

In vorige blogs legden we je uit hoe je doelen kunt stellen en de visie strategisch kunt doorvertalen naar de werkvloer. Een veelgebruikte methode om dit te doen is door te werken met KPI’s: Key Performance Indicator. Hoe zit dat?

Wil je meer video’s zoals deze ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en ontvang onze 10 video’s gratis!

Een goede KPI is richtinggevend

Een KPI is richtinggevend en koersleidend om doelen te realiseren. Het is dan ook meetbaar en je kunt erop tussentijds bijsturen. Het vormen van de juiste KPI, voor het juiste team en op de juiste afdeling, kan soms best lastig zijn. Wanneer je de lat van de KPI te hoog legt, kun je juist een averechts effect bereiken. Stel dat je de doorlooptijd van een productaanvraag tot aan de levering aanzienlijk wilt versnellen, maar je stuurt hier veel te hard op. Dan kan het zomaar zijn dat je te snel gaat en dat de werkzaamheden afgeraffeld worden. Dan gaat het een ten koste van het ander. Zorg er dus voor dat er niet teveel gewicht komt te hangen aan de KPI’s, zodat de KPI koersleidend blijft.

Drie goede KPI’s is het maximum

Per afdeling of per team is het aan te raden om maximaal drie goede KPI’s te formuleren. Maximaal drie bovenliggende doelen zorgt voor overzicht en een heldere focus. Daarmee kunnen de werknemers zich identificeren en voor zichzelf bepalen hoe zij aan die doelen gaan bijdragen. Dit zorgt voor een enorme motivatie, want iedere werknemer wil graag een positieve bijdrage leveren aan doelen waar hij of zij zich mee kan identificeren.

Maak het niet te complex

Maak het bij het definiëren van een KPI niet te complex. Bij een te complexe KPI kunnen werknemers niet meer inschatten waarvoor zij precies werken en hoe zij hieraan een bijdrage kunnen leveren. Ze verliezen de correlatie tussen het werk en het doel. Ook dit zorgt voor een averechts effect: demotivatie. Het is dan ook aan te raden om de KPI’s samen op te stellen en deze door te vertalen naar de werkvloer. Door werknemers actief te betrekken bij jouw bovenliggende doelen is de kans van slagen veel groter.

Gebruik prestatie-indicatoren voor bovenliggende KPI’s

Bij een goede doorvertaling is het goed om de KPI voor ogen te houden en hier prestatie-indicatoren aan te hangen. Verschillende prestatie-indicatoren kunnen samen bijdragen aan een bovenliggende KPI die cruciaal is. Onder die prestatie-indicatoren kunnen bepaalde activiteiten zitten die de KPI positief gaan beïnvloeden. Met realtime inzichten kun je jezelf vandaag nog afvragen wat je morgen anders moet doen om bij te kunnen dragen aan de KPI’s.

Aan de slag met prestatie-indicatoren

Heb je vragen, wil je inspiratie of ligt er een mooie uitdaging waar we je visueel mee kunnen helpen? We komen graag bij je langs om je zo goed mogelijk te kunnen helpen. Neem daarom gerust contact met ons op.

Wil je meer video’s zoals deze ontvangen? Schrijf je dan hieronder in en ontvang onze 10 video’s gratis!

Schrijf je nu in en ontvang

  • 10 gratis video’s
  • direct de eerste video
  • praktische tips
  • ondersteuning per mail

Inschrijven

Laat je gegevens achter en ontvang